Hvert år på denne tiden avholdes en mønstring av bilindustriens siste modeller og det de har på vei for det nærmeste året, gjerne i form av såkalte showcases. Som jeg har nevnt i tidligere innlegg er det knapt noen av de store bilprodusenter som i dag ikke har en elektrisk bil eller en hybridbil i porteføljen. I hvert fall har de en showcase og /eller noe ”meget lovende” i et testprogram.

Her i landet er det tre prosent av alle bilkjøpere som nå velger elektrisk drevet bil og fem prosent som velger hybrid. I Europa for øvrig er imidlertid ikke tallene like høye. Norge er et foregangsland for salg av denne type biler. Selv om vårmønstringen i Geneve aldri tidligere har fremvist så mange lavutslippsbiler som i år, er antall rene ”stikkontaktsbiler” færre enn de siste to-tre årene. Årsaken er nok de generelt vanskelige tider med sviktende kjøpekraft hos publikum og svekket evne til å investere i nye teknologiske løsninger hos bilprodusentene.

Imidlertid kan Nissan, Renault BMW og Volkswagen snakke høyt om sin satsing på elbiler; de to førstnevnte om de oppgraderte biler de allerede har i markedet av denne typen, og de to sistnevnte om elbiler de har klar for lansering i markedet om et år. ”Forståsegpåere” har tro på at når BMW og VW kommer på banen for alvor så vil det være med elbiler som virkelig vil slå gjennom og nå også de mer kresne, gjerne yngre menn, med sans for akselerasjon og smekre linjer.

VW viser en testbil i Geneve med betegnelsen XL-1, en ladbar hybrid med kun 0,09 liter diesel per mil i forbruk, som er en sann skjønnhet, og BMW en kraftplugg med betegnelsen I3, som er ren el-bil. Disse bilene forventes å bli store suksesser.

Toyota holder seg til hybridbilen. Ikke noe nytt i retning ren elbil der i gården. Prius-modellen er en sikker gjenganger gjennom snart 15 år. Den utslippsfrie hverdag ligger nok et stykke frem i tid, men ser vi på utviklingen av rene bensin- og dieseldrevne biler er det likevel grunn til optimisme hva reduserte utslipp av klimaskadelige gasser angår. Nå er teknologien og testingen av drivstoffgjerrige motorer kommet så langt at om man ser på det totale ressursregnskap for produksjon av ulike biler, vil biler med disse motorene vise seg å være mer vennlige mot miljøet enn elbiler. En elbil må i snitt gå ca 60.000 km før et ”miljøregnskap” kommer ut positivt. Da er utslippen knyttet til produksjon av alle deler som inngår i bilen regnet inn. Den største fordelen med elbilen er at den egner seg i byer fordi den gir nullutslipp av skadelige avgasser der det er viktigst. Og så må man kunne si at elbilen har dradd i gang en utvikling av miljøvennlig teknologi også i andre biltyper, slik at totaliteten blir god. Det går klart i riktig retning mot en bedre hverdag for oss, hva utslipp fra bilparken angår, selv om det fortsatt går i krabbegir.

Forretningsmann, investor og samfunnsdebattant Knut Harald Nylænde er aktiv nær sagt hver dag på nettet med kommentarer og synspunkter innen en rekke emner. Hans interessefelt er brett men omfatter blant annet forsvar, miljøvern og selvfølgelig næringslivsspørsmål.


Likte du artikkelen?
Klikk her for å dele med venner og kontakter

By Knut Nylænde

Knut H. Nylænde kan vise til en vellykket karriere som forretningsmann både hjemme og i utlandet. Han har fungert som sakkyndig meddommer ved Oslo byrett. Nå fokuser Knut på driften av sitt selskap, Moxie AS. Moxie ble grunnlagt i 1999 og har hatt en meget tilfredsstillende vekst og utvikling av porteføljeselskapene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *